Konsultacja u psychologa dziecięcego
Kiedy rodzice powinni udać się do psychologa dziecięcego?
W sytuacji kiedy spotykają się z trudnościami rozwojowymi, wychowawczymi lub edukacyjnymi u swoich dzieci. Pomoc psychologa może być potrzebna w sytuacji, np. trudności adaptacyjnych w przedszkolu, nadpobudliwości, zachowań agresywnych, lękowych, zaburzeń rozwoju. Jeżeli rodzica niepokoi zachowanie dziecka, rozwój jego umiejętności, relacje z rówieśnikami, warto skonsultować własne obawy z psychologiem dziecięcym.
Spotkanie z rodzicem/rodzicami dziecka ma charakter konsultacyjny. Przeprowadzany jest szczegółowy wywiad dotyczący problemu, z którym zgłaszają się rodzice. Warto na pierwsze spotkanie dostarczyć dokumentację medyczną, opinię, orzeczenie z poradni, lub inną dokumentację – o ile się taką posiada, która uzupełni diagnozę dziecka.
Po rozpoznaniu specyfiki przejawianych przez dziecko trudności, psycholog dziecięcy ustala plan terapii bądź przeprowadza diagnozę psychologiczną. W zależności od wieku dziecka oraz specyfiki problemu, proponowana jest najbardziej odpowiednia forma terapii.
Cena: 150 zł/50 min
Terapia indywidualna dzieci
Terapia dziecka poprzedzona jest spotkaniem z rodzicem/rodzicami dziecka, które ma charakter konsultacyjny.
Kolejna wizyta to indywidualne spotkanie terapeuty z dzieckiem. Po rozpoznaniu specyfiki przejawianych przez dziecko trudności, psycholog dziecięcy ustala plan terapii. W zależności od wieku dziecka oraz specyfiki problemu, proponowana jest najbardziej odpowiednia forma terapii.
Terapia psychologiczna dziecka opiera się na początkowo na zbudowaniu relacji terapeutycznej opartej na poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji oraz odbywa się w formie adekwatnej do wieku rozwojowego. U młodszych dzieci może przybierać formę zabawy, ćwiczeń usprawniających obniżone funkcje, odgrywania ról poprzez np. pacynki. U starszych dzieci może mieć formę rozmowy, treningu umiejętności społecznych, terapii zachowania.
Bardzo ważna jest współpraca rodziców z psychologiem oraz wprowadzenie w środowisku domowym zaleceń dotyczących postępowania z dzieckiem.
Wskazania do terapii dzieci:
- trudności w uczeniu się,
- zaburzenia emocjonalne,
- zaburzenia funkcjonowania społecznego,
- całościowe zaburzenia rozwoju,
- zaburzenia zachowania,
- niepełnosprawność intelektualna,
- lęki,
- zachowania agresywne,
- nadpobudliwość,
- trudności w koncentracji uwagi,
- trudności adaptacyjne,
- moczenie nocne.
Cena: 130 zł/50 min
Diagnoza psychologiczna
Celem diagnozy psychologicznej jest próba wyjaśnienia czynników i mechanizmów psychologicznych wpływających na powstawanie występujących u dziecka trudności. Może dotyczyć całości funkcjonowania osoby (inteligencja, osobowość) lub jednego z elementów funkcjonowania dziecka (funkcje społeczno-emocjonalne, percepcyjno-motoryczne).
Do wykonania diagnozy służą specjalistyczne, wystandaryzowane testy psychologiczne atestowane przez Pracownię Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
Po diagnozie następuje omówienie jej wyników, wskazanie odpowiednich form pomocy terapeutycznej oraz zaleceń do pracy z dzieckiem. Istnieje także możliwość wydania pisemnej opinii po diagnozie.
Obszary diagnostyki:
- badanie funkcji intelektualnych,
- zaburzenia uwagi,
- nadpobudliwość psychoruchowa,
- zaburzenia zachowania,
- zaburzenia opozycyjno-buntownicze,
- całościowe zaburzenia rozwoju,
- zaburzenia funkcjonowania społeczno-emocjonalnego.
Cena ustalana indywidualnie
Terapia funkcji poznawczych
Terapia Instrumental Enrichment jest przeznaczona dla dzieci od 6 roku życia, młodzieży i dorosłych, pragnących rozwinąć swój potencjał intelektualny. Jej celem jest stymulowanie procesów poznawczych („trening myślenia”). Opiera się na zasadzie mediowania. Pod wpływem mediatora – terapeuty dzieci kształtują swoją inteligencję – rozwijają zdolność logicznego myślenia, tworzenia strategii poznawczych rozwiązywania problemów. Umiejętności ćwiczone w trakcie spotkań pozwalają kształcić u dziecka samodzielność w myśleniu, zdolność krytycznej oceny sytuacji i planowania własnego działania.
Metoda adresowana jest do terapii z dziećmi, u których zdiagnozowano: ADD, ADHD, dysleksją rozwojową, dyskalkulią, obniżoną sprawnością intelektualną, uogólnionymi trudnościami w uczeniu, nieharmonijnym rozwojem intelektualnym.
Zajęcia te można również wykorzystywać do stymulowania rozwoju dziecka zdolnego.
Cena: 130 zł/50 min